Att träna inför triathlon

Triathlon är en både fysiskt och mentalt krävande sport. Att träna inför ett triathlon är en av de bästa motionsformerna som finns eftersom det ger en så allsidig träning. För att kunna tävla i Ironman och andra triathlonlopp måste man ha en stark fysik, en stor uthållighet och en mycket bra kondition. Det kan också vara en god idé att ägna sig åt mental träning – ett lopp ställer stora krav även psykiskt och det gäller att inte ge upp halvvägs när det börjar ta emot.

 

Träna inte för hårt
Att träna inför ett triathlon är roligt. I sporten finns en inbyggd variation som dels gör träningen omväxlande och kul, dels minskar risken för skador. Det krävs ingen särskilt avancerad utrustning, förutom det mest grundläggande som en cykel, en hjälm och ett par bra löparskor. Det är dock klokt att investera lite i den utrustningen och vara säker på att den är av god kvalitet, för planerar du att tävla i ett triathlon så kommer du att använda utrustningen mer eller mindre dagligen under en lång tid. Med rätt utrustning minskar risken för skador betydligt och träningen blir också roligare och mer effektiv.

På Svenska Triathlonförbundets hemsida finns mycket information om hur man bäst lägger upp sin träning inför ett triathlonlopp. Ett misstag många som vill tävla i triathlon och Ironman gör är faktiskt att träna för mycket. Det är visserligen viktigt att träna upp sin muskelmassa och sin kondition, men det är minst lika viktigt att låta kroppen återhämta sig mellan de ansträngande träningspassen. Gör man inte det bryts muskelmassan successivt ned istället för att byggas upp och man riskerar både att bränna ut sig och att dra på sig onödiga skador.

 

Håll koll på pulsen
Idrottare som tränar på elitnivå har under flera år vant kroppen vid en hög arbetsbelastning, och för dem kan det fungera att träna upp till två pass om dagen. Men för en vanlig motionär som vill träna inför ett lopp är ofta tre till fyra pass i veckan en mer lagom nivå. Det är viktigt att vara lyhörd för sin kropps signaler och att anpassa träningen efter hur man mår. En god vana är att kontrollera sin vilopuls. Är den plötsligt högre än vanligt indikerar det att något inte står rätt till, och då är det viktigt att ta det lugnt och inte överanstränga sig. På denna sidan kan du läsa mer om pulsen, hur man mäter den och vad den har för betydelse för din hälsa.

Att träna inför triathlon 1