Ironman – och kvinnor

Ironman är en mycket tuff triathlontävling som innefattar de tre grenarna simning, cykling och löpning. Närmare bestämt genomförs 3.86 km simning, 180.2 km cykling samt 42.195 km löpning i följd utan avbrott. Intresset för att delta i denna extrema tävling ökar ständigt, för både män och kvinnor, runt om i världen. Även om andelen deltagande kvinnor är betydligt lägre än andelen män ökar även antalet kvinnor som väljer att anta sig den stora utmaning som tävlingen innebär. Exempelvis var 17% av de som anmälde sig till Ironman i Kalmar 2016 kvinnor.

Åldern inget hinder

Ironman lockar starka kvinnor i alla åldrar, vilket Ann-Marie Bureniusv är ett bevis på. Inspirerad av sin son ställde hon, 62 år gammal, upp i sitt livs första triathlon. Beslutet att gå emot alla fördomar om att äldre personer snarare ska spela golf och promenera visade sig vara lönsamt. Som enda kvinna i sin åldersgrupp ledde målgången nämligen till en startplats i Ironman 70,3 World Championship i USA följande höst. Ann-Marie poängterar att hon nu är i minst lika god fysisk form som när hon var 40 år, vilket intygar att åldern bara är en siffra. Det som är avgörande för hur mycket man kan göra vid en viss ålder är snarare inställningen, och att man vågar utmana sig.

Viktigt att planera och optimera sin träning

På samma sätt som Dieseloptimering sparar energi för bilar kan ett effektivt träningsupplägg vara avgörande för huruvida du klarar av att förbereda dig inför en Ironman tävling. För att kunna träna alla tre grenarna tillräckligt mycket och samtidigt undvika skador krävs en ordentlig och långsiktig planering av träningspassen. Dessutom kräver träningsinsatsen en stor portion motivation för att lyckas, vilket kan underlättas om man sätter upp tydliga delmål längs vägen. Även sömn och tid för återhämtning är viktigt, och blir effektivast om träningen är väl planerad. Likaså ett rikligt och näringsriktigt födointag är viktigt och underlättas genom planering. För att på tävlingsdagen hålla hela tävlingen kan en lämplig strategi vara att kolhydratsladda dagarna innan.