Mental hälsa och träning

Är du aktiv med att träna din kropp men åsidosätter din mentala hälsa? Försök att hitta en balans mellan en hälsosam kropp och ett hälsosamt sinne. Det har blivit allt vanligare att vi även i Sverige fokuserar på en mer holistisk syn på hälsa. Det betyder att vi delar en uppfattning om att helheten är viktigare än de enskilda delarna. Vad kan vi då göra för att förbättra vår mentala hälsa och vad har vi för verktyg att ta till hjälp? Börja med att tänka på termen ””mental hälsa””, vad associerar du exempelvis med mental ohälsa och hur skulle det kännas att ha en stark mental hälsa?

Psykisk hälsa

När du mår bra mentalt förändrar det oftast hela vår värld och vardag. Psykiskt välmående är något vi ibland har svårt att sätta fingret på och vi blir oftast medvetna om vår mentala hälsa när något negativt händer. Definitionerna av psykisk hälsa förändras beroende på vem du frågar och har även förändrats historiskt sett. Man kan dock säga att vissa tillstånd faller inom kategorin mental eller psykisk hälsa: en mening med livet och mål att eftersträva, en positiv självbild och en acceptans av sig själv, en positiv uppfattning om andra människor och en acceptans av dem. Man brukar ofta prata om känslor av lycka och belåtenhet samt en framåtgående rörelse av jaget, att du utvecklas och använder din potential. Det kan också handla om bra relationer och om att man känner att man bidrar till ett bättre samhälle. Psykisk hälsa kan t.ex. innebära att du kan sitta på dina utemöbler och njuta av en lugn stund utan stress.

becomingironman.se

Hur man kan förbättra sin mentala hälsa?

Ett mycket viktigt steg mot bättre mental hälsa är att ta hand om sin kropp. Kropp och själ hänger nämligen ihop. Kom ihåg att anpassa din träning efter dina behov och förutsättningar, om du jämför dig själv med en toppatlet kanske din träning får motsatt effekt. Lär dig att acceptera dig själv och istället se din potential. Tänk också långsiktigt istället för kortsiktigt. Om du exempelvis har kommit över en träningsrutin eller syssla som du tror kommer förbättra din hälsa är det viktigt att du testar den under en längre period för att verkligen kunna se resultaten. Bra exempel på detta är yoga och meditation, två sysslor som kan ge omedelbara resultat men som främst ger dig en förbättrad hälsa när du ägnat dig åt dem under längre perioder. Var inte rädd för att testa på nya saker och kom ihåg att vi alla varit nybörjare en gång i tiden.