Vad äter en Ironman? Kostråd vid träning inför ett triathlon.

Kosten är en av de viktigaste faktorerna när du förbereder dig inför att tävla i triathlon. För att klara ett Ironmanlopp och andra triathlonlopp krävs stora energireserver som inte plötsligt tar slut i halvlek. Det är också väldigt viktigt att äta rätt och genomtänkt under hela den period som du tränar inför loppet, för att bygga upp dina muskler och din kondition. Att äta fel gör inte bara din träning ineffektiv, det kan vara direkt hälsovådligt.

 

Ät inte för lite
Du har säkert hört det förut – frukosten är dagens viktigaste mål. Faktum är att många atleter äter alldeles för lite. Det finns en utbredd oro för viktuppgång bland idrottare, men motsatsen, att äta för lite, är inte heller en bra lösning. Det är viktigt att varje dag få i sig tillräckligt många kalorier för att det inte ska skapas ett underskott i kroppen. Får du i dig för lite kalorier och näring så blir du trött, orkeslös och i förlängningen bryter det ned din kropp och dina muskler. Så börja alltid dagen med en stadig och välbalanserad frukost. Vad du äter till frukost påverkar din ämnesomsättning under hela dagen, så satsa på en sammansatt frukost som innehåller långsamma kolhydrater, protein, vitaminer och näring. På Livsmedelsverkets hemsida kan du läsa mer om olika matvarors näringsinnehåll.

 

Återhämtning och vätskebalans
Det är också mycket viktigt att tänka på vad du äter direkt efter dina träningspass. Inom en timme efter hård träning bör du fylla på kroppens reserver av både kolhydrater och protein, för att inte träningen ska verka nedbrytande på din fysik. Var vaksam på om du känner dig utmattad, tung i kroppen eller yr efter dina träningspass – det kan vara ett tecken på att du tömt dina energireserver. Om du äter och tränar rätt bör du alltid känna dig stark och energisk, oavsett vilken tid på dygnet du väljer att träna. Sist men inte minst är det viktigt att dricka ordentligt. Att rubba vätskebalansen i kroppen för mycket är förenat med livsfara, så glöm aldrig bort att dricka vatten såväl innan som under och efter dina träningspass. Ibland räcker det inte heller med vatten, eftersom kroppen även förlorar mycket salter och mineraler vid hård ansträngning. På wikipedia kan du läsa mer om salt och dess betydelse för hälsan. Det finns mängder av bra återhämtningsdrycker på marknaden som hjälper till att hålla saltbalansen i kroppen.

Vad äter en Ironman Kostråd vid träning inför ett triathlon 2